Sprawozdanie z Akcji- Noc Bibliotek

nb_2018_logo_0Dnia 7.06.2018r. w Bibliotece Szkolnej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sulęcinie odbyła się akcja, Noc Bibliotek pod hasłem „Rzeczpospoczyta”. W zabawie w większości wzięły udział młodsze dzieci pozostające pod opieką całodobową Ośrodka. Organizatorkami Akcji były: nauczyciel bibliotekarz Dorota Nazwalska i wychowawca Danuta Jagodzińska.

Celem spotkania było upowszechnianie czytelnictwa i sprawdzenie znajomości polskich legend w wyjątkowym roku 100 lat niepodległości Polski.

Powitanie grupy odbyło się w internacie SOSW w Sulęcinie, gdzie rozpoczęliśmy zabawę. Pierwszym elementem spotkania było sprawdzenie dokąd idziemy. ”Wszystkie drogi prowadzą do…tropem książki”. Dzieci na każdym poziomie szkoły (początek- drugie piętro szkoły) szukały elementów związanych z książką i dalszych wskazówek (plakaty, gazetki, książki), gdzie mają pójść. Gdy zadanie zostało wykonane i znaleźliśmy się w bibliotece szkolnej, każdy stał się „własnością” biblioteki otrzymując ekslibris Akcji. Ustaliliśmy zasady bezpieczeństwa i współpracy tworząc krótki kontrakt ”podpisany” odbitym w ulubionym kolorze farby opuszkiem palca. Prowadząca przedstawiła i przypomniała skróconą wersję legend, a zabawna prezentacja z efektami specjalnymi (pękający smok –balon) zaciekawiła dzieci.

Następna zabawa: ”Zgadnij kim jestem? ” wykorzystała wprawki dramowe. Uczestnicy przedstawiali postać lub inny element legendy, posługują się mimiką i ruchem, a pozostali odgadywali, co przedstawia. Czasami wspomagali się pomocami (np. król- korona). Było dużo śmiechu i emocji. Każde dziecko chciało i wzięło udział w zabawie.

Wiele legend łączy się z początkami państwa polskiego. Nawiązaliśmy do symboli narodowych Polski. Burza mózgów pomogła nam ustalić , gdzie możemy zobaczyć orła. Dzieci wymieniały: godło, sztandary, ordery, mundury, koszulki sportowców i…podwórko (jest to możliwe, w województwie lubuskim, w powiecie sulęcińskim znajduje się park narodowy „Ujście Warty”). Wychowawczyni zapisywała wszystkie pomysły, które zostały odczytane. Od symboli narodowych, stolicy, herbu, największej polskiej rzeki przeszliśmy do pytań o nasze miasto. Dzieci chętnie odpowiadały na pytania.

Następnie na dużym arkuszu papieru rozwiązaliśmy krzyżówkę z hasłem: „Legenda”, które dzieci odczytały ( litery, sylaby, całość).

Świat wielozmysłowy”- proste ćwiczenia rozpoczęliśmy o zmysłu wzroku, opisywanie przedmiotów. Pokazanie jak funkcjonuje człowiek, który musi zawierzyć innemu, ”Prowadzę cię”- dzieci musiały wykazać się orientacją przestrzenną i słuchając poleceń z zasłoniętymi oczami dotrzeć do celu. Dotyk ćwiczyły wyjmując ze „skrzyni skarbów” przedmioty, które przed pokazaniem opisywały, zwracając uwagę na fakturę, ciężar, wielkość itp. Wrażliwość smakową i węchową rozwijali przez rozpoznawanie, smakowanie, wąchanie owoców i warzyw ( z zasłoniętymi oczami). Ćwiczenia słuchowe- dotyczyły słuchania i rozpoznawania dźwięków dotyczących zjawisk przyrodniczych i wydawanych przez zwierzęta. Odgłosy odtwarzane były z płyty.

Polska moich marzeń”- to indywidualna praca plastyczna dzieci, które po wycięciu konturów Polski wypełniły je w dowolny sposób. Swoje prace dzieci ułożyły dookoła mapy Polski wskazując strzałkami swoją wizję Ojczyzny.

Zgaduj- zgadula „Legendy polskie”, polegała na odgadnięciu, co znajduje się na kartach edukacyjnych wykonanych przez uczniów SOSW. Nie było to wcale łatwe, gdyż inwencja, wyobrażenia, plastyczne umiejętności i możliwości kolegów zaskoczyły uczestników. Naprowadzeniem było podanie z jakiej legendy pochodzi postać na karcie.

Na długim rulonie utworzyliśmy grę planszową z elementami zamku królewskiego, króla, smoka, szewczyka, baranka i królewny. Każde trafienie na te elementy skutkowało określonymi konsekwencjami. Zdążyliśmy zagrać tylko jeden raz, ale umówiliśmy się już na następne spotkanie.

Bardziej statyczne zadania, były przerywane zabawą ruchową i rymowankami z książki „Nasze polskie rymowanki” opracowanej przez Marię Zagnińską.

W ostatnim zaplanowanym punkcie biblioteka zamieniła się w „Nocną Kawiarenkę”. Na środku ustawiliśmy stoliczek i nakryliśmy prawdziwym obrusem. Dzieci dostały propozycję wyboru filiżanki (z przyniesionych przez bibliotekarza filiżanek z własnej kolekcji). Dzieci zupełnie się tego nie spodziewały, padło nawet pytanie „Czy będziemy pić na niby?”. Ale tak nie było, herbata przygotowana w termosie, ciasto z truskawkami i dodatkowe porcje sprawiły radość dzieciom, a przez to i nam. Gdy zakończyliśmy poczęstunek dzieci otrzymały książeczki, malowanki i notesy z ekslibrisem „Noc bibliotek”, zakładki Akcji i oczywiście pamiątkowe dyplomy i słodycze.

Sprawdzając samopoczucie dzieci, zobaczyłyśmy same uśmiechnięte „buźki” i gdyby nie późna pora dzieci z chęcią bawiłyby się jeszcze dłużej.

Podziękowałyśmy dzieciom za udział, a nasz ostatni punkt był zrealizowany, gdy dzieci leżały już w łóżkach- czytanie na dobranoc.

Akcja- „ Noc bibliotek” pod hasłem: „Rzeczpospoczyta” rozpoczęła się o godzinie 18.30 i zakończyła o 21.00. Dzieci były zadowolone i radosne, przez co uważamy ją za udaną i zapraszamy na następną w przyszłym roku.

Dorota Nazwalska
Danuta Jagodzińska

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.