Dzień Kolorowej Skarpetki

21 marca to nie tylko początek kalendarzowej wiosny, ale także Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa – Dzień Kolorowej Skarpetki. My również obchodziliśmy ten dzień. Data 21 marca nie jest przypadkowa, ponieważ w 21 parze chromosomów, osoby zdrowe mają 2 chromosomy a osoby z Zespołem Downa – 3.

Postanowiliśmy, jak co roku,  solidaryzować się z osobami z Zespołem Downa. Z myślą o przełamywaniu stereotypów, a także mając na celu budowanie świadomości społecznej na temat tego, czym jest Zespół Downa zaprosiliśmy wszystkich uczniów i pracowników szkoły do założenia 21 marca kolorowych skarpetek.  Symbolem tego dnia są właśnie kolorowe skarpetki  koniecznie nie do pary. Dwie różne skarpetki symbolizują niepasujący chromosom, które mają osoby z tym schorzeniem. Mają pokazywać, „że dzieci i osoby dorosłe z Zespołem Downa zmagają się z odmiennością w stosunku do reszty społeczeństwa. Skarpetki nie do pary symbolizują z kolei niedopasowanie społeczne i genotypowe, a jednocześnie pokazują, że mimo różnic są radosnymi i pełnymi życia ludźmi” .Kolorami przewodnimi Światowego Dnia był granatowy i czerwony. My prezentowaliśmy skarpetki w różnych, wesołych kolorach – w paski, w kropki, pstrokate i nie do pary. W ten sposób, zwracając uwagę na siebie, zwróciliśmy uwagę również na potrzeby 60 tys. osób z Zespołem Downa, które żyją w Polsce.

Wioletta Kaźmierczak

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.