PRZEBIEG AKCJI JAK NIE CZYTAM JAK CZYTAM: Temat warsztatów czytelniczych: ”Inny nie znaczy gorszy”.

jak-czytam-logoAdresatem akcji była mała grupa uczniów ze Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Sulęcinie ( Dzieci z Zespołów Edukacyjno- Terapeutycznych).
Warsztaty odbyły się w stołówce szkolnej i trwały 2 godziny, w trakcie Dnia Otwartych Drzwi Szkoły.


Celem zabawy była promocja czytelnictwa w akcji „Jak nie czytam jak czytam”. Uwrażliwienie na potrzeby wzajemnej tolerancji i szacunku wobec drugiego człowieka, jego inności, niepowtarzalności, bez względu na pochodzenie, wygląd, kulturę.
Przebieg zajęć był następujący – nauczyciel przywitał grupę dzieci, tłumaczył trudne słowa występujące w tekście i prowadził wspólnie z dziećmi i opiekunami kolejne zabawy:
Lubię cię, bo…..- rzucaliśmy lub podawaliśmy miękką maskotkę słonia do wybranej osoby, która kończyła rozpoczęte zdanie.
„Kapturek myśliciela”- każde dziecko masowało swoje uszy- od środka na zewnątrz i od góry do dołu. Ćwiczenie pomagało dzieciom słuchać, koncentrować się i zapamiętywać.
Czytaliśmy książkę Agnieszki Stelmaszyk pt.:”Słoń w składzie porcelany”.
„Słoń”- wykonywaliśmy ćwiczenie w którym dzieci przykładali ucho do ramienia i wyciągniętą ręką kreślili leniwe ósemki.
„Zgubiony słoń”- graliśmy w grę planszową sprawdzającą i utrwalającą treść książki.
„Każdy jest inny”- dyrektor ZOO, czyli chętne dziecko informowało nas, że przybył nowy mieszkaniec ZOO, opisywało podany przez nauczyciela obrazek słowami, gestami i mimiką, wydawało dźwięki zwierzęcia. Pozostałe dzieci zgadywały, jakie to zwierzę. Podkreślaliśmy różnorodność świata zwierząt w nawiązaniu do ludzi.
„Burza mózgów” wskazująca na różnice w wyglądzie i charakterze u ludzi.
„Podobieństwa i różnice”- dzieci wykonywały polecenia, które pomagały im dokładniej obserwować innych, zauważyć ich i swoją wyjątkowość. Podawano polecenia:
– wskaż każdego, kto często się uśmiecha,
– wskaż osobę, która lubi książki,
– wskaż każdego, kto ma rzecz w kolor niebieskim,
– wskaż , kto ma czarne włosy,
– wskaż, kto jest w spodniach,
– wskaż, kto lubi grać w piłkę,
– wskaż, kto ładnie rysuje,
– wskaż, kto chętnie pomaga innym,
– wskaż, kto lubi porządek itp.
Praca plastyczna: „Słoń w składzie porcelany”- wyobrażam sobie siebie i jestem słoniem- jakim jestem słoniem? Dzieci odbijały dłonie pomalowane wybranym kolorem farby.
„Słoń odpoczywa”- nauczyciel bibliotekarz czytał relaksujący tekst , a dzieci odpoczywały przy muzyce relaksacyjnej leżąc na materacach i pufach.
„Słoniowa trąba”- każde dziecko któremu podobały się zajęcia podnosiło rękę- „słoniową trąbę” do góry, jeżeli nie- w dół. „Trąby” podniesiono w górę. Podsumowanie i podziękowanie za udział.
Na zakończenie rozdano materiały promujące czytanie .
Ostatnim punktem było „Słoniowe jedzonko”-zdrowy owocowy poczęstunek.
Zajęcia przygotowała Dorota Nazwalska  – bibliotekarz szkolny i prowadziła wspólnie z Małgorzatą Gąsiorek, nauczycielką SOSW.

Tak naprawdę rekord był pretekstem, a chodziło o to, by sobie poczytać. Bez przymusu, w miłych okolicznościach, we wspólnym gronie.

Biblioteki, szkoły, przedszkola i inne instytucje z całej Polski stworzyły największą akcję czytelniczą na niespotykaną dotąd skalę. My dołożyliśmy do tego swoją cegiełkę.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.