BLIŻEJ AFRYKI – 4 dniowe warsztaty edukacyjne w Warszawie (13-16.10.2014r.)

W dniach 13-16.10.2014r. uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sulęcinie wraz z opiekunkami uczestniczyli w 4-dniowych warsztatach edukacyjnych „Bliżej Afryki”.

Cały  projekt „Afryka – odkrywamy nowy świat” współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2014r. opiewa na kwotę 24 005zł, wkład własny to wolontariacka praca opiekunów podczas wyjazdu – Anety Michalskiej, Anny Szemitko, Urszuli Kołodziej, Diany Chajec, Ewy Szczepańskiej i Anny Sulikowskiej. W trakcie edukacyjnych zajęć warsztatowych 23-ech uczniów zapoznało się bliżej z bogactwem kulturowym wybranych krajów afrykańskich, zobaczyli autentyczne afrykańskie eksponaty muzealne i instrumenty muzyczne. Mieli okazję do spotkania i zobaczenia tej wielokulturowości w stolicy własnego kraju. Ponadto pod okiem specjalistów: kustoszy, plastyków, muzyków – uczestniczyli w ciekawych i niecodziennych zajęciach o tematyce afrykańskiej. Wykonywali własnoręcznie rysunki, zabawki i instrumenty muzyczne. Podczas warsztatów uczniowie  i opiekunowie zakwaterowani byli w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym „Syrenka”.

Przygoda z Afryką rozpoczęła się drugiego dnia po przyjeździe, w siedzibie Fundacji Usłyszeć Afrykę, która aktywnie działa na rynku polskim od 2009 roku. Prowadzi szereg cyklicznych warsztatów dla dzieci i młodzieży współpracując jednocześnie z różnymi jednostkami rządowymi. Skupia w swoich szeregach osoby z doświadczeniem w pracy z młodymi ludźmi z zakresu edukacji globalnej w Polsce i krajach rozwijających się. Podczas warsztatów uczniowie SOSW mieli okazję poznać różne regiony Afryki, warunki życia ich mieszkańców, usłyszeć o różnorodnych dialektach językowych. Zobaczyli dzięki prezentacji multimedialnej  warunki życia swoich rówieśników z Afryki.  Zaskoczeni byli gdy usłyszeli, że największym marzeniem większości małych Afrykańczyków jest chodzenie do szkoły, gdyż tylko nieliczna ich grupa ma możliwość uczenia się. Większości z nich nie stać na taki luksus. Oprócz  informacji o życiu mieszkańców, zwierzętach żyjących na kontynencie, klimacie, ukształtowaniu terenu mieli okazję zobaczyć i dotknąć zabawki jakimi bawią się mali Afrykańczycy. Niektóre z tych zabawek – jak rowerki, samochodziki, motorki z drutu, wykonywali chłopcy mieszkający w sierocińcu afrykańskim. W trakcie warsztatów sami również mieliśmy okazję wykonać takie samochodziki, co zaprezentujemy na podsumowaniu projektu.

Kolejny dzień rozpoczął się od warsztatów w Centrum Kultur Świata, gdzie podzieleni na dwie grupy odbyli zajęcia z podstaw gry na afrykańskich bębnach djembe oraz zajęcia „Manualnie”, czyli konstruowanie instrumentów afrykańskich w  wykonaniu naszych uczniów – były to Kije Deszczowe. Godzinne zajęcia muzyczne prowadzone były przez doświadczonego instruktora gry na bębnach afrykańskich, a kolejna godzina spędzona na własnoręcznym konstruowaniu Kija Deszczowego. Kije zostaną jeszcze  ozdobione i wykorzystane podczas występu artystycznego na podsumowaniu projektu, który będzie miał  miejsce 21 listopada br. W ostatni dzień warsztatów odbyły się zajęcia plastyczne afrykańskiej sztuki malarskiej „Tinagtinga” w Muzeum Etnograficznym. Tingatinga to oryginalne, jedyne w swoim rodzaju, współczesne malarstwo Tanzanii. Swoją nazwę wywodzi od nazwiska twórcy, założyciela szkoły i stylu – Edwarda Saidiego Tingatingi. Jest to sztuka nieskrępowana wyobraźnią, prosta i naturalna. Przedstawienia zwierząt, ludzi i zdarzeń mają wiele cech upodabniających je do dziecięcej wizji świata. Naiwność jest tu jednak świadomym zabiegiem, podobnie jak ekspresja i bogata kolorystyka. Po zapoznaniu z informacjami dotyczącymi autora – malarza, techniki malarskiej uczniowie sami wykonywali prace  techniką „Tingatina”. Wszystkie prace plastyczne uczniów, również te wykonywane podczas wieczornych zajęć w schronisku „Syrenka” zostaną zaprezentowane na podsumowaniu projektu.

Oprócz realizacji edukacyjnych działań projektowych – mając na uwadze, że 99% uczniów realizujących projekt nigdy nie była w stolicy naszego kraju, popołudniami zwiedzali Warszawę, poznając jej atrakcje turystyczne. Zobaczyli Stare Miasto i jego zabytki, przeszli się zabytkowymi uliczkami do Syrenki Warszawskiej. Odbyli lekcję na Zamku Królewskim. Zobaczyli gdzie mieszka Prezydent Polski oraz gdzie pracuje Parlament Rzeczypospolitej Polskiej. Popularyzując naukę i chęć samodzielnego poznawania otaczających nas zjawisk odwiedzili Centrum Nauki Kopernik, w którym obejrzeli Teatr Robotyczny. Na koniec przed wyjazdem z Warszawy udało się zobaczyć największy kompleks sportowy w Polsce, czyli Stadion Narodowy.

Zadowoleni, pełni wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia późnym wieczorem w czwartek wrócili do Sulęcina.

Udział w projekcie był niezwykłą, praktyczną lekcją z Edukacji Globalnej. Dodatkowo był również ciekawą lekcją historii, biorąc pod uwagę fakt, jak wiele zabytków stolicy udało  się zobaczyć przy okazji wyjazdu. Realizacja działań projektowych w Warszawie na długo pozostanie w pamięci uczestnikom projektu .

Opracowała:
Aneta Michalska